۱۳۹۴ بهمن ۱۷, شنبه

یک سوم ثروت حزب‌الله لبنان از قاچاق مواد مخدر بدست می‌آید


حزب الله لبنان یکی از بازوان نظامی ایران در منطقه یک سوم ثروت خود را از راه فروش مواد مخدر به دست می آورد.
در سبتامبر سال 2012 یکی از اعضای برجسته در مجلس نمایندگان آمریکا فاش کرد که حزب الله لبنان 30% از درآمد سالیانه خود را از قاچاق، تولید و فروش مواد مخدر کسب می کند.
این نماینده فاش کرد که گروههایی وابسته به وزارت اطلاعات ایران با استفاده از خطوط هوایی و راههای دریایی و زمینی مواد مخدر را از لبنان به ایران و برعکس و سپس به اروپا، آفریقا و از طریق آمریکای لاتین و مکزیک به ایالات متحده برای فروش به شبکه های مافیایی مواد مخدر منتقل می کنند. در همین راستا بود که شماری از شخصیت های سیاسی و حقوقی آمریکا در دسامبر 2011 علیه برخی از موسسه‌های مالی آمریکایی- لبنانی در ایالات متحده شکایت کردند. این موسسه‌های مالی و تجاری به همکاری با شبکه‌های پولشویی و قاچاق مواد مخدر حزب الله لبنان در ارتباط بودند.



همچنین در ژانویه 2005 پلیس اکوادر یک شبکه قاچاق مواد مخدر لبنانی که "راضی زعیتر" آن را هدایت می کرد کشف و بازداشت کردند .پس از تحقیقات پلیش مشخص شد که زعیتر یکی از اعضای وابسته به حزب الله است که 70% از درآمد حاصله از فروش مواد مخدر را به حزب الله لبنان می داده است.
در سال 2006 نیز مقامات قضایی آمریکا، صبحی فیاض، را در لیست تروریست های جهان قرار داد. صبحی فیاض عضو حزب الله لبنان به فعالیت های مسلحانه برای قاچاق مواد مخدر در مرزهای آرژانتین، برزیل و پاراگوئه متهم است. وی همچنین به قاچاق چندین تن مواد مخدر به نفع حزب الله لبنان در سال 1995 متهم است.
در سال 2008، پلیس آمریکا فاید بیضون، معروف به «میگل گارسیا» را در فرودگاه بین المللی میامی دستگیر کردند. به گفته مقامات پلیس ایالات متحده، بیضون به اتهام دست داشتن در تجارت کوکائین به نفع شبکه قاچاق حزب الله لبنان دستگیر شده است.
در سال 2009، مقامات هلندی از دستگیری یک هسته متشکل از 17 نفر کتعلق به یک شبکه بین المللی قاچاق مواد مخدر وابسته به حزب الله خبر دادند. این افراد که به حزب الله وابسته بودند طی یکسال حدود 2000 کیلو کوکائین قاچاق کرده بودند. در همان سال روزنامه آلمانی «شپیگل» از بازداشت یک شبکه قاچاق مواد مخدر وابسته به حزب الله لبنان در این کشور خبر داده بود.
در آوریل 2011 نیزاین روزنامه در یک گزارش مفصل از تجارت مواد مخدر توسط عناصر وابسته به حزب الله در اروپا خبر داد. این روزنامه در همان ماه گزارش داد که پلیس امنیتی آلمان دو خانواده لبنانی وابسته به حزب الله لبنان را به اتهام قاچاق مواد مخدر از نوع کوکائین در فرودگاه فرانکفورت بازداشت کرده است.
در سال 2011، ولید مقلد، قاچاقچی کلمبیایی معروف در مواد مخدر در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و در باره فعالیت‌هایش با حزب الله لبنان در زمینه قاچاق و تولید مواد مخدر در ونزوئلا، سخن گفت و رسما اعتراف کرد.
او همچنین از همکاری حزب الله لبنان با گروه‌های شبه نظامی کولومبایی فارک« FARC » که یک سازمان مخالف دولت کلمبیا است پرده برداشت.
مجلس سنای آمریکا در نوامبر سال 2015 با اکثریت قریب به اتفاق آراء پیش نویس قطعنامه شماره 2297 علیه حزب الله لبنان را به تصویب رساند. مجلس سنا تحریم‌های جدید آمریکا علیه حزب الله را با فعالیت‌های این حزب در زمینه قاچاق مواد مخدر مرتبط دانست .
گزارش مجلس سنا خواستار گنجاندن حزب الله لبنان در فهرست سازمان‌های جنایی برون مرزی ومتهم به قاچاق مواد مخدر شد.
در همان سال وزارت خزانه داری آمریکا،قطعنامه ای را صادر کرد که به موجب آن 4 تن لبنانی وآلمانی و همچنین 11 شرکت به دلیل قاچاق مواد مخدر در لیست تحریم ها قرار داده است.
این افراد به همکاری با ايمن سعيد جمعه بزرگترین تاجر کلومبیایی- لبنانی در مواد مخدر و همچنین شرکت حسن عیاش، با حزب الله لبنان در ارتباط است، متهم هستند.

نوح زعیتر قاچاقچی مشهور و از نزدیکان حزب الله لبنان
در همین حال نوح زعیتر قاچاقچی معروف مواد مخدر در سال 2015 ویدیویی را منتشر کرد که در آن او با شماری از فرماندهان حزب الله لبنان در مناطق جنگی در مرز لبنان - سوریه ملاقات می کند. حزب الله رابطه خود با زعیتر را نفی کرد اما زعیتر بار دیگر با اعتراض بر بیانیه حزب الله گفت:«من رابطه بسیار تنگاتنگی با حزب الله دارم و هرساله به لبنان می روم و با فرماندهان و مقام‌های عالی رتبه حزب الله ملاقات می کنم، نمی دانم چرا حزب الله پس از این همه سال‌ها منکر رابطه با من شده است».

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر