۱۳۹۴ بهمن ۱۶, جمعه

روزنامه اوست فرانس: به مردم ايران گوش فرا دهيم، مردم ايران تشنه آزادي هستند و خود را از اين ظلم رها خواهند كرد

نه به روحانی تظاهرات مجاهدین خلق ایران علیه سفر روحانی به اروپا
بازتاب تظاهرات بزرگ «نه» به روحاني، «نه» به رژيم ولايت فقيه در جامعة سياسي و مطبوعاتي كشورهاي غربي و عربي در سراسر جهان، به قدري وسيعه كه ما بعد از چند روز تهية گزارش‌هاي مفصل از انعكاسات اون در خبرهاي سيماي آزادي، فقط توانسته‌ايم گوشه‌يي از اون‌رو منعكس كنيم؛ پيام اين تظاهرات در قلب پاريس هم‌زمان با حضور رئيس حكومت ركوردار اعدام باعث شده كه طي چند روز بعد از برگزاري اون هم، هم‌چنان خبرها و گزارش‌هاي زيادي رو به خودش اختصاص مي‌ده. بازتاب‌هايي كه از قبل از برگزاري‌اش به‌راه افتاد، چون رسانه‌هاي مهم مثل خبرگزاري فرانسه، آسوشيتدپرس، رويتر و وال استريت ژورنال پيشاپيش اعلام كرده بودند كه چنين تظاهرات بزرگي در پاريس در پيش است. يعني قبل از تظاهرات صدها انعكاس و مقاله دربارة اون منتشر شد.
در فرانسه بازتاب تظاهرات بزرگ «نه» به روحاني، نه به رژيم ولايت فقيه، بسيار گسترده و بي‌سابقه  است و هنوز موفق به جمع‌آوري همة آنها نشده‌ايم.

همة تلويزيون‌ها و راديوهاي اصلي در فرانسه و هم‌چنين بسياري از روزنامه‌ها و سايت‌هاي مهم هم فرانسه و هم فرانسه‌زبان، پيام مقاومت ايران و حضور شخصيت‌هاي برجستة فرانسوي در اين تظاهرات رو گزارش كردند و به مصاحبه با اعضاي مقاومت و شخصيت‌ها مبادرت كردند. خبرگزاري فرانسه و ساير مطبوعات اين كشور در گزارش‌هاي خودشون هم‌چنين به درج موضع‌گيري رئيس‌جمهور برگزيدة مقاومت پرداختند.
سفر روحانی به پاریس تظاهرات مجاهدین خلق ایران علیه سفر روحانی
علاوه بر تلويزيون‌هاي كانال 1، 2، 3، كانال پلوس، كانال 6 و تلويزيون پارلمان فرانسه كه در بخش‌هاي اصلي خبري يا طي گزارش‌هاي ويژه به تظاهرات پرداختند، تلويزيون‌هاي خبري هم چندين گزارش از اين تظاهرات مخابره كردند؛ اي تله گزارش‌هاي ساعت به ساعت زنده مي‌داد و ب.اف.ام. و ال.ث.اي. هم از صحنة تظاهرات گزارش‌هاي زنده داشتند. روزنامه‌هاي اصلي فرانسه مثل لوموند هم تظاهرات را منعكس كردند.
و در ميان راديوها اشاره‌يي كنيم به راديو فرانس انفو كه راديو خبري يك فرانسه است، اين راديو علاوه بر گزارش‌هايي كه پخش كرد، مطلبي رو در پايگاه خبري‌اش به تظاهرات «نه» به روحاني اختصاص داد و نوشت: (هم‌زمان با سفر) روحاني و امضاي حدود بيست قرارداد تظاهركنندگان در پاريس وضعيت حقوق بشر درايران را افشا كردند.... صحنه آرايي بخوبي طراحي شده بود:  سیستم صوتی فوق‌العاده قدرتمند، صحنة عظیم بر روی یک سکو و تظاهرکنندگاني كه پرچم ايران و پلاکارد «نه به روحانی» را در ميدان دانفروشرو تکان مي‌دادند».
نكتة قابل توجه اينه كه تمام رسانه‌هاي فرانسوي به بحث نقض حقوق بشر و كارنامة روحاني به‌عنوان آيينه‌يي از كارنامة سياه رژيم آخوندي در زمينة اعدام و نقض حقوق بشر در داخل و مداخلات تروريستي در خارج، به‌ويژه در سوريه اشاره كرده‌اند و جايي نبود كه در گزارش‌هاي مربوط به سفر روحاني و عقد قراردادهاي اقتصادي، بحث نقض حقوق بشر در ايران و پيام مردم و مقاومت ايران مطرح نباشه؛ تا جايي كه اوست فرانس پرتيراژترين روزنامة فرانسه با 800 هزار نسخه، سرمقالة خودش رو تحت عنوان «به مردم ايران گوش فرا دهيم» به همين موضوع اختصاص داد:

 اعتراض به سفر روحانی به پاریس فرانسه و اروپا و ایتالیا

گزارش کانال پلوس فرانسه:
به هنگام آمدن روحاني به فرانسه ايرانيان عليه مجازات اعدام تظاهرات كردند.
آمدن رئيس‌جمهور (رژيم) ايران به فرانسه به قراردادهاي متعدد صنعتي و البته با يك سكوت گوشخراش روي مسئله حقوق بشر در ايران منجر شد.
با اين‌حال در ايران مجازات مرگ به‌طور وسيعي اعمال مي‌شود تا مردم ايران را در وحشت يك ديكتاتوري مذهبي نگه دارند.
 در اين كشور حتي كودكان نيز اعدام مي‌شوند. اين كودكان جزو هزاران نفري هستند كه در سال 2015 اين وحشي‌گري را متحمل شدند.
با اين حال «اين فرصتي بود براي آزادي‌خواهان فرانسوي كه يادآور شوند، (لغو) مجازات‌هاي وحشيانه (در ايران) بايد پيش‌شرطي باشد براي هرگونه گفتگو با حكومت‌هايي كه اين مجازات‌ها را اعمال مي‌كنند. باور به اين‌كه حكومت مستبد (در) ايران تا ابد (حاكم خواهد بود)، (قضاوتي) عجولانه است. مردم ايران تشنة آزادي هستند و رژیم ایران از همين مي‌ترسد.
حساب باز كردن روي يك ديكتاتوري مذهبي اهميت ندادن  به ارادة مردمي است تحصيل‌كرده، با فرهنگ برآمده از تمدني بزرگ كه روزي خود را از اين ظلم رها خواهد كرد.
قرار دادن حقوق بشر زير بشكه براي به‌دست‌آوردن قرارداد، ترك وظيفة دموكراتيك ما است. ليكن از زمان چرچيل مي‌دانيم كه بي‌آبرويي نه صلح به ارمغان مي‌آورد و نه سعادت.

رسانه‌هاي فرانسوي و بين‌المللي در بررسي سفر آخوند روحاني تأكيد كردند كه اين بازديد رو، سفر رئيس يك ديكتاتوري مذهبي، ركوردار اعدام و اعدام‌كنندة نوجوانان توصيف كردند. و فعاليت‌هاي مقاومت ايران و ياران اشرف‌نشان باعث شد كه چهرة واقعي اين رژيم بار ديگه در معرض توجه عموم قرار بگيره. و هم‌زمان با بازتاب گستردة تظاهرات «نه» به آخوند روحاني، بسياري از رسانه‌هاي فرانسه، مماشات و معاملات اقتصادي با رژيم ركوردار اعدام و رئيس حكومتي كه در دوران اون تاكنون حدود 2300 اعدام صورت گرفته رو مردود دونستند و بر خواست مردم ايران كه تغيير اين رژيم و برقراري يك حكومت دموكراتيك هست تأكيد كردند؛ يك نمونة اون سرمقالة اوست فرانس بود كه بخشي از اون‌رو شنيديم. علاوه بر اين مجلة معروف پاري ماچ طي مقاله‌يي تحت عنوان «فرانسه پايبند به حقوق بشر: يادآوري نيشدار اولاند به روحاني»، به اظهارات رئيس‌جمهور فرانسه اشاره كرد و در ادامه خاطرنشان كرد: «به گفتة عفو بين‌الملل، جمهوري اسلامي بيشترين خردسالان را اعدام مي‌كند. گزارشگران بدون مرز، (رژيم) ايران را يكي از 5 حكومت بزرگ زندان‌هاي جهان براي خبرنگاران دانست».

نه به سفر روحانی به اروپا پاریس و ایتالیا

كانال پلوس، از تلويزيون‌هاي سراسري و پربينندة فرانسه، گزارشي رو تهيه كرد از عقد قراردادهاي تجاري شركت‌هاي فرانسوي با حكومت آخوندي و مماشات با يك ديكتاتوري مذهبي رو به باد حمله گرفت؛ اين تلويزيون پذيرش رئيس حكومت ركوردار اعدام رو مورد انتقاد قرار داد و گفت:

هدف اصلي ديدار روحاني تجارت و قراردادها است... روحاني در انعقاد چندين قرارداد بين شركت‌هاي فرانسوي و ايراني در زمينة انرژي، حمل و نقل و هواپيمايي شركت كرد. مثلاً 118 ايرباس به (رژيم) ايران فروخته شد. لذا شركت‌هاي فرانسوي خيلي به اين موضوع توجه ندارند كه (رژيم) ايران يك ديكتاتوري مذهبي است و... قدرت مطلقه در دست يك آخوند است، زنان از حقوق برابر برخوردار نيستند، اقليت‌ها سركوب و مخالفان زنداني مي‌شوند و حدود 1000 نفر طي سال گذشته حلق‌آويز شده‌اند، از جمله نوجوانان.
كانال پلوس بعد از اون، گزارش خبرنگار خودش را از مقر اتحادية كارفرمايان فرانسه هم‌زمان با حضور آخوند روحاني و عقد قراردادهاي تجاري با رژيم آخوندي پخش كرد كه بخشي از اون‌رو مي‌بينيم:
گزارش كانال پلوس:

صداي صحنه: اين فصل جديدي براي گروه پژو-سيتروئن است. اجراي سيستم‌هاي جديد.
خبرنگار: سلام
برنارد كامبيه - از مديران شركت رنو: سلام
خبرنگار: فرصت‌هاي جديدي براي رنو در ايران هست؟
كامبيه: فرصت جديدي نيست، ما از 2003 در ايرانيم؛ لغو تحريم‌ها فرصتيه تا خودروهاي خيلي بيشتري در آينده بسازيم.
خبرنگار: نبايد اين واقعيت رو در نظر گرفت كه حقوق بشر در اين كشور رعايت نمي‌شه، براي كسي مثل شما در تجارت؟
كامبيه: من واقعاً هر روز صبح بهش توجه دارم و هر شب موقع خواب و آخر هفته كه كار نمي‌كنم.
خبرنگار: ولي نه در ايران، چون اونجا رعايت نمي‌شه و يك ديكتاتوري مذهبيه.
كامبيه: ببخشيد بايد برم.
خبرنگار: قبول داريد كه يك ديكتاتوري مذهبيه؟
كامبيه: قبول دارم كه بايد به صحبت‌هايي كه مي‌شه گوش بدم.

خبرنگار: شما از كجا هستيد؟
نفر شركت: مؤسسة فرانسوي نفت و انرژي جديد، قراردادي رو امضا كرديم و اين رئيسه و مي‌تونيد ازش سئوال كنيد.
خبرنگار: سلام
رئيس: سلام
خبرنگار: فرصت‌هاي جديدي در ايران هست؟
ديديه اوسن رئيس مؤسسة فرانسوي نفت: بازگشايي بازار در ايران مي‌تونه براي گروه ما مهم باشه.
خبرنگار: و چه احساسي داريد كه يك ديكتاتور رو براي اولين بار از نزديك مي‌بينيد؟... چون در ايران يك ديكتاتوري مذهبي حاكمه.
(جواب نمي‌دهد و به نفر ديگر مي‌گويد)
ديديه اوسن: چرا من رو وارد مصاحبه با اينها كرديد؟

خبرنگار: پشت دوربين‌ها كارلوس تاوارز رئيس شركت رنو-سيتروئن هست كه قراردادي رو با (رژيم) ايران امضا كرده.
خبرنگار: اولين باري بود كه يك ديكتاتور رو از نزديك ديديد؟
تاوارز: به اين سئوال جواب نمي‌دم.
خبرنگار: چرا؟
تاوارز صحنه را ترك مي‌كند
ژان بورل وارد صحبت مي‌شود
ژان بورل رئيس بخش بين‌الملل اتحادية كارفرمايان فرانسه: اگه فقط با دموكراسي‌هاي بزرگ تجارت مي‌كرديم، بي‌كار مي‌شديم.
خبرنگار: پس اين بخشي از تجارته كه با ديكتاتوري‌هاي مذهبي تجارت كنيد؟
ژان بورل: 195 كشور در جهان هست؛ چند تا دموكراسي مي‌شناسيد؟
خبرنگار: پس اين بخشي از بازيه؟

گزارش تلويزيون‌ها و لوپوئن:
ام سيس كانال شش تلويزيون فرانسه:
سفر حسن روحاني مورد موافقت همه قرار ندارد. تظاهرات‌هايي براي اعتراض به سفر رئيس رژيمي كه اعدام‌هاي علني و شكنجه انجام مي‌دهد، برگزار شد.
مخالفين رژيم تهران در خيابان‌هاي پاريس راهپميايي كردند تا رفتار مقامات (رژيم) ايران را افشا كنند.
اميد خدير گفت: « روحاني مدره نيست. در دو سال و نيم رياست او تن در ايران اعدام شده‌اند

مجلة لوپوئن در پايگاه اينترنتي خود با انتشار فیلمی از تظاهرات و راهپیمایی شش ساعته نه به روحانی در پاریس گزارش داد:
روز پنجشنبه 28 ژانويه هزاران تظاهر كننده گرد آمدند كه به آمدن روحاني نه بگويند. در سال 2015 بيش ازهفتصد نفر درايران اعدام شده اند.
تظاهركنندگان همچنين آمده اند كه از مريم رجوي ، پرزيدنت شوراي ملي مقاومت ايران كه سمبل اين مقاومت است حمايت كنند.
سايت مجله لوپوئن 28 ژانويه 2016
تلويزيون فرانسه كانال 3- اخبار27ژانويه
به اعتقاد مخالفان رژيم ايران، روحاني مسئول نقض شديد حقوق بشر است . اين وضعيت توسط يك مقام سابق سازمان ملل در زمينه حقوق بشر افشا ميشود.
طاهر بومدرا: ”نمي توان از يك رئيس مدره صحبت كرد وقتي كه مي دانيم  تحت رياست جمهوري وي تنها در سال 2015 هزار و صد اعدام وجود داشته است. اعدامهايي كه خود وي تاييد كرده است”.
 بازتاب راهپيمايي 6 ساعتة روز پنجشنبه در رسانه‌ها و مطبوعات بين‌المللي هم بسيار گسترده و برجسته بود. هم به‌لحاظ كمي، هم به‌لحاظ كيفي و بيان محتواي خواست تظاهركنندگان و نه بزرگ مردم ايران به آخوند روحاني و رژيم ولايت فقيه و محكوميت هرگونه مماشات با اين رژيم. طيف گسترده‌يي از مهم‌ترين رسانه‌هاي بين‌المللي و هم‌چنين رسانه‌هاي جهان عرب، خبرگزاري‌هاي اصلي مثل رويتر، آسوشيتدپرس و خبرگزاري فرانسه و جداي از واير خبري‌شون فيلم تظاهرات رو هم منتشر كردند. برخي از اونها حتي بخش‌هايي از تظاهرات رو به‌طور زنده پخش كردند كه اين امر در زمينة مطبوعاتي، معمولاً فقط به مهم‌ترين خبرها و تحولات جهان اختصاص داره. گزارش‌هاي ديگه‌يي هم داشتيم در روزنامه‌هاي تراز اول جهان، مثل نيويورك‌تايمز، واشينگتن پست و وال استريت ژورنال كه سه روزنامة اول آمريكا به‌شمار مي‌رن يا گاردين و تلگراف در انگلستان و البته ساير رسانه‌ها كه اينجا ديگه فرصت نام بردن از همة اونها نيست.
در همين حال آژانس‌هاي معروف عكس جهان؛ مثل گتي ايميج كه از اصلي‌ترين اونهاست و معمولاً تصاويرش رو در انبوه سايت‌ها و روزنامه‌هاي جهان مي‌شه مشاهده كرد، تصاوير متعددي رو از تظاهرات نه به روحاني درج كردند. در يكي از تصاوير گتي ايميج، هم خواست تظاهركنندگان و همة مردم ايران و هم بازتاب گستردة اين تظاهرات رو به خوبي مي‌شه مشاهده كر: همين تصويري كه مشاهده مي‌كنيد: نه مردم ايران به ولي فقيه ارتجاع و رئيس‌جمهور رژيم آخوند روحاني با لگدمال كردن تصاوير منحوسشون و حضور انبوه خبرنگاران رسانه‌ها در صحنة تظاهرات.
و حالا نگاهي داريم به گزارشهاي تصويري آژانس گتي ايميج و گزارش برخي ديگر از رسانه هاي مهم جهان از جمله كانال دو تلويزيون آلمان و برخي رسانه هاي دنياي عرب.
اعتراض به سفر روحانی به پاریس فرانسه و اروپا و ایتالیا

کانال دو تلويزيون آلمان
هم‌زمان با حضور روحاني در پاريس، ايرانيان در تبعيد عليه ديدار او تظاهرات كردند. تظاهركنندگان نقض حقوق بشر در ايران و هم‌چنين آمار بالاي اعدام‌ها را محكوم كردند.

تلويزيون الحره در گزارش خود از تظاهرات بزرگ پاريس گفت: هزاران تن در اعتراض به سفر حسن روحاني به پاريس دست به تظاهرات زدند و نقض حقوق بشر و اجراي مجازات اعدام در ايران را محكوم كردند.
الحره گفت: در راهپيمايي برگزار شده  به دعوت شوراي ملي مقاومت ايران كه ارگانهاي اپوزيسيون در تبعيد را گردهم مي آورد و برجسته ترين آنها جنبش مجاهدين خلق است؛ تظاهركنندگان  پلاكاردهايي را برافراشتند كه رژيم ايران را محكوم مي كرد…

نه به روحانی تظاهرات مجاهدین خلق ایران علیه سفر روحانی
روزنامه های عکاظ و الجزیره عربستان:
روحانی در سفر اولش به فرانسه با موجي از نارضايتي و خشم و غضب از سوي فرانسويان در خصوص سياست خصمانه رژيم ايران  مواجه شد. پارلمانترها نيز ديدار روحاني را از پارلمان رد كردند
سفر روحاني به پاريس ضمنا با محكوميت سازمانهاي حقوقي بين المللي و همينطور اپوزيسيون ايران مواجه شد كه در خيابانهاي پاريس در محكوميت اين سفر دست به تظاهرات زدند.

در تظاهرات بزرگ نه به روحاني، علاوه بر شخصيت‌هاي برجستة فرانسوي، نمايندگان يكي از سنديكاهاي اين كشور هم حضور يافت و سخنراني كرد و ضمن تأكيد بر حمايت از مبارزة مردم و مقاومت ايران عليه حكومت آخوندي، نامة امضا شده از سوي مهم‌ترين سنديكاهاي فرانسه خطاب به رئيس‌جمهور و وزير خارجة اين كشور رو اعلام كرد كه نقض گستردة حقوق بشر و به‌ويژه دستگيري و زنداني كردن فعالان حقوق كارگري در ايران رو محكوم كرده‌اند.

نكتة قابل توجه اينه كه امضاكنندگان اين نامه شامل رؤساي مهم‌ترين و بزرگ‌ترين سنديكاهاي فرانسه هستند؛ به‌خصوص CGT كنفدراسيون عمومي كار كه در سپتامبر سال 1895 تأسيس شده و از اصلي‌ترين سنديكاهاي اين كشور به شمار مي‌ره؛ و CFDT كنفدراسيون دموكراتيك فرانسوي كار كه با بيش از 860 هزار عضو، به اين لحاظ در رتبة اول سنديكاهاي فرانسوي قرار داره.
هم CGT و هم CFDT خبر ارسال اين نامه با امضاي 7 سنديكا رو در سايت رسمي خودشون درج كردند.
پايگاه رسمي CFDT نوشته كه هم‌زمان با ديدار روحاني از فرانسه، مجموعه‌يي از سنديكاهاي فرانسوي شامل CFDT, la CGT, la CGC, la CFTC, la FSU, Solidaires et l’Unsa نامه‌يي را به رئيس‌جمهور و وزير خارجه نوشتند تا توجه آنها را به سرنوشت تعداد زيادي از فعالان سنديكايي در ايران جلب كنند.

CGT هم در پايگاه رسمي خبري‌اش اين خبر و متن نامه رو درج كرد و نوشت كه هم‌زمان با سفر رئيس‌جمهور رژيم ايران به فرانسه، هفت سنديكا به فرانسوا اولاند فراخوان مي‌دهند.
«خبرهاي بسيار نگران‌كننده‌يي از ايران به‌طور مداوم به‌دست مي‌رسد. بسياري از فعالان سنديكايي مورد اذيت و آزار قرار مي‌گيرند، دستگير، اخراج و زنداني مي‌شوند. شرايط بازداشت آنها اسفناك است. اغلب اوقات، تنها «جرمشان» اين است كه خواهان انجام فعاليت‌هاي سنديكايي خودشان طبق قانون بين‌الملل بوده‌اند...».

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to Twitter

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر